chokladmuffins

Eftersom att min vän ville ha receptet på mina muffins som jag bakade i förrgår så skriver jag det här!

Receptet kan varieras genom att du tillsätter hackad mörk choklad, vit choklad eller mjölkchoklad.

Ingredienser:
2 ägg
200 g strösocker
130 g mjöl
50 g kakao
2 tsk bakpulver
en nypa salt
1 ½ dl mjölk
1/4 tsk vaniljessens (jag använde vaniljsocker)
160 g osaltat smör, smält
120 g choklad, grovt hackad

För bästa resultat:
Använd en muffinsplåt med 12 hål, klädda med papperformar.

Såhär gör du:
Värm ugnen till 175 C.

Vispa socker och ägg vitt och luftigt med en elvisp.

Sikta ned och blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en separat bunke. Blanda mjölk och vaniljessens i en annan bunke. Vispa växelvis ned de två blandningarna i äggblandningen, lite i taget (skrapa ned ingredienser som fastnat på kanterna med en slickepott). Vispa tills alla ingredienser blandats samman väl.

Rör ner det smälta smöret ordentligt med en träsked och rör sedan ner chokladhacket så att det blir jämnt fördelat.

Skeda upp smeten i pappersformarna till två tredjedelar och grädda muffinsen i cirka 30 minuter eller tills de fjädrar tillbaka när du trycker lätt på dem med fingertoppen. Det ska inte fastna något på en provsticka som sticks in i mitten. Låt muffinsen svalna något i plåten innan du tar upp formarna och ställer dem på ett galler för att kallna.


Svårare än så är det inte!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

theperfectlife

Jag är en tjej som är inne på sitt 18e levnadsår. Den här bloggen skapade jag för att få skriva av mig, få skriva om saker som jag måste få skriva ut för att må bättre inombords. Det jag skriver om är mitt liv, mina känslor, mina tankar och mina problem.

RSS 2.0